New Education Model


Sondan Durukanoğlu Feyiz’in geliştirdiği “Yeni Eğitim Modeli”

Kadir Has Üniversitesi yeni eğitim modeli nasıl tasarlandı, nasıl uygulanacak, kısa ve uzun vadedeki hedefler, projeler, eğitim, araştırma, bilim teknoloji ve topluma hizmet hedefleri üzerine;

Üniversite sadece belli konularda uzmanlık eğitiminin verildiği bir yer olmamalı; tanımı gereği, öğrencinin evrensel değerlerle bezenip, zamanın gerektirdiği tüm yetkinliklerle donatılıp, özgür bir bireye dönüştürüldüğü bir entelektüel yer olmalıdır. Ancak, geleneksel üniversite eğitim modellerinde hemen hemen tüm alanlarda birinci yıldan itibaren uzmanlık eğitiminin başlaması esastır. Bunun yerine birinci yılda evrensel değerlerin aktarıldığı, zamanın tüm yetkinliklerinin kazandırıldığı, sorgulayıcı ve özgürce düşünen bireyin ihtiyacı olan her türlü sorgulama ve düşünme biçimlerinin aktarıldığı bir yıllık çekirdek program ile öğrencilerde müthiş farklılıklar elde edilebilir. Böyle bir ön eğitimden geşmiş bir öğrenciye ilgi duyduğu alanda uzmanlık eğitiminin verilmesinin çok daha kolay olacağı da aşikardır. Ancak, burada bütün sorun bu çekirdek programın nasıl hazırlanacağı ile ilintilidir. Herşeye sıfırdan başlanılmalı. Katılımcı bir süreçle tüm paydaşların görüşü alınarak, üniversitenin ortak evrensel değerler ve yetkinlikler dokümanı belirlenmeli ve bu dokuman üzerinden birinci sınıfta okutulacak yaklaşık 35 farklı ders sıfırdan tasarlanmalı. Ve bu derslerde hiçbir şekilde yazılı sınav, kısa sınav gibi klasik ölçme-değerlendirme yöntemleri kullanılmamalı. Unutulmamalı ki bu derslerde uzmanlık tabanlı yetkinlikler yerine evrensel insani değerler ve yetkinlikler aktarılması ana hedef olmalı. Bilgiyi ölçmeye odaklanmış klasik ölçme ve değerlendirme yöntemleri ile bu amaça ulaşmak doğal olarak imkansızdır. Sonuç olarak, yüksek öğretimde yeni bir bakış, baştan sona sıfırdan tasarlanmış, öğrenci ve insan odaklı, bireyin müthiş potansiyeline inanan, yaratıcı bir akılla geliştirilmiş yeni ölçme ve değerlendirme sistemlerine dayalı bir müfredatla yeni bir eğitim modeli geliştirilmesi gerektiğine inanıyorum.

Bu inanç ve iddia ile göreve başladığım günden (22 Mart 2018) beri Kadir Has Üniversitesinde öğrencisi, öğretim üyesi, idari çalışanları ve mezunları ile birlikte hummalı bir şekilde bu eğitim modelini geliştiriyoruz. Bir üniversitenin çıktısı mezunlarıdır. Bir farklılık yaratacak isek, mezunlarımızla bu farklılığı yaratacağız. Esas soru bunu nasıl yapacağız? Dört yıl içerisinde üniversitede nasıl bir eğitim verdiğimizle tabii ki. O zaman bu eğitimi veren hocalarla bunu birlikte geliştimek gerekir.

Devamını Oku